Na zaproszenie Agencji GRUV ART
Biała Bluzka
wg opowiadania Agnieszki Osieckiej
18.05.2015r. o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu
W roli Elżbiety Krystyna Janda
Zespół w składzie:
Janusz Bogacki – fortepian
Tomasz Bogacki – gitara
Paweł Pańta – kontrabas
Bogdan Kulik – perkusja
Adaptacja i reżyseria: Magda Umer
Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Janusz Bogacki
Światło: Piotr Pawlik
Koncepcja scenograficzna: Magda Umer
Realizacja scenografii Małgorzata Domańska
Montaż materiałów filmowych: Zofia Halwic
Realizacja dźwięku - Mirosław Bestecki
Realizacja światła - Paweł Szymczyk
Realizacja wideo - Piotr Buźniak
Producent spektaklu: OCH-TEATR
http://ochteatr.com.pl/event-data/1339/biala-bluzka
Czas trwania spektaklu 100 minut, bez przerwy
„Biała bluzka” oparta na opowiadaniu Agnieszki Osieckiej to opowieść o miłości niemożliwej, bo miłości
do opozycjonisty. Historia kobiety nie mogącej sobie poradzić ze sobą i z Polską lat stanu wojennego.
Tytułowa biała bluzka była marzeniem i znakiem przystosowania do życia w kraju zakazów i nakazów,
cenzury, opozycji, kartek na mięso, zaświadczeń z miejsca pracy, dowodów, stempelków i godziny policyjnej
i więźniów politycznych. Kraju braku wolności, w którym
ułańska fantazja podlewana alkoholem, miłość, przyjaźń i
poczucie humoru pozwalały czuć smak życia. Z czasem
spektakl stał się „kultowy”, był grany w całej Polsce.
Przeglądała się w nim dorastająca młodzież, która uznała, że
bohaterka Osieckiej mówi, myśli i czuje jak oni.
Dziś powrót do tamtej opowieści oznacza przedstawienie
datowane znów w tamtych czasach. Ale bohaterka - dziś
dojrzała kobieta po przejściach - i interpretuje, i myśli
odmiennie. To samo, ale w innym zabarwieniu, inaczej
akcentując problemy. Spektakl opowiada także nowym
pokoleniom, w sposób specyficzny dla Osieckiej, klimat i
koloryt czasu minionego. W spektaklu emocje opowiadane są także przy pomocy dziesięciu
najważniejszych piosenek Agnieszki Osieckiej. To spektakl muzyczny ilustrowany materiałami filmowymi.
Fragmenty recenzji:
„(...) Siłą tego spektaklu (lecz, jak widać, siłą niejedyną) jest rewelacyjna kreacja Krystyny Jandy. Od niemal
pierwszej minuty wytwarza ona niesamowite napięcie, sprawiające, że wierzymy w każde słowo, które pada
na scenie. O atmosferze przedstawienia decyduje w dużej mierze jej energia i jej zaangażowanie. Ta moc,
czystość przekazu wiąże się również ze sposobem zaaranżowania przestrzeni scenicznej. Janda większość
spektaklu spędza na obrotowym krześle, z którego zarówno mówi teksty napisane przez Elżbietę, jak i
wysłuchuje odpowiedzi Krystyny. W tle znajduje się telebim, na którym wyświetlana jest twarz aktorki.
To również dzięki temu każdy jej gest nabiera szczególnego wymiaru. Najmniejsza zmiana mimiki czy
odmienne spojrzenie pociąga za sobą zmianę całej atmosfery spektaklu.
Osobne słowa pochwały należą się również zespołowi akompaniującemu. „Biała bluzka” to wszak spektakl
muzyczny i bez wyśmienitych aranżacji kultowych już piosenek trudno byłoby się obejść. Również ostatnia
scena, gdy Janda śpiewa „Orszaki, dworaki” nabiera mocy w dużej mierze dzięki aranżacji muzycznej.(...)”
Barbara Englender /Dziennik Teatralny Katowice
„Biała bluzka” w wykonaniu Krystyny Jandy miała premierę w 1987 r. i odniosła niebywały sukces. Aktorka,
decydując się na ponowne założenie białej bluzki, doskonale zdawała sobie sprawę, iż przyjdzie jej zmierzyć
się z własną legendą. Mogła polec, ale wygrała, z pomocą reżyserującej przedstawienie (podobnie jak
poprzednio) Magdy Umer.
Najkrótsza recenzja ze spektaklu w stołecznym Och-teatrze mogłaby brzmieć: Janda jest niesamowita!
Prawie dwie godziny sama na scenie i jeszcze na ekranach w wielkich zbliżeniach, żebyśmy lepiej widzieli,
ile daje z siebie w każdym epizodzie. Kiedy zaś w finale, już po pierwszych oklaskach, staje przed orkiestrą
i śpiewa „Historio, historio, ty żarłoczny micie, co dla ciebie znaczy jedno ludzkie życie?!”, nie mamy
wątpliwości, że to nie żadna powtórka z rozrywki czy przeżyjmy to jeszcze raz, ale wciągający, współczesny spektakl.
Zdzisław Pietrasik / Polityka, nr 25/2010
„Mówi się, że spektakl powstał trochę z musu. Dotychczasowe propozycje drugiej sceny Polonii w dawnym
kinie na Ochocie jakoby nie chwyciły, a że w imperium Krystyny Jandy niezawodnie chwyta tylko sama
Janda... Stąd ponoć pomysł odprasowania na nowo "Białej bluzki'', przeboju końcówki lat 80. Może tak
było, może nie, ale w końcu obojętne, z jakiego impulsu powstało jedno z najlepszych przedstawień
rachitycznego sezonu 2009/2010. Cudnie urósł sam tekst Osieckiej. Monolog narwanej wariatki, brawurowe
liryczno-humorystyczne odtrucie socjalistycznej beznadziei (przy tym kpiący, acz serdeczny, ledwie-ledwie
cenzuralny portret knującej inteligencji z bibułą, tajnymi wykładami i sortowaniem darów w kruchcie), po
latach nasycił się goryczą, sarkazmem, tłumionym lękiem. Przestali być ważni milicjanci, konspira i debilizm
urzędów, a wagi nabrało starzenie się wiecznej dziewczyny, bezperspektywiczność jej nonkonformizmu,
rozczarowanie ludzką małością, błoto na nogach. Co nie wyhamowało opowieści - Janda niczym amazonka
nadal gna par force po torze skojarzeń swojej "otkaczałki". Ale potrafi też stanąć na jakimś słowie, obrócić
w nim obcas, pokazać tkwiący w ranie ból, czasem też zaskakująco NIE UŚMIECHNĄĆ SIĘ z czegoś, co miało
być żartem. Inaczej też śpiewa: z marszu, chrypliwie, nieczysto, bez podkreślania tej olśniewającej łatwości
obrazowania poetyckiego, którą miała Osiecka. Szampańsko, lecz nie słodko. Jeśli miałbym się czegoś
czepić, to filmików objaśniających w parę chwil a to całą historię XX wieku, a to dzieje konspiry. Może
jednak Magda Umer wie, co robi, zakładając, że bez takiej ściągi młode małpoludy nic nie załapią?”
Jacek Sieradzki /Przekrój nr 25/22.06
Materiały informacyjne na podstawie strony http://www.ochteatr.com.pl/och-spektakle ; fot.
Robert Jaworski
Bilety w cenie:
Parter 160zł;
I Balkon: 150zł;
Loża prawa i lewa (I Balkon): 150zł
II Balkon: 80zł
III Balkon: 40zł i 30zł
do kupienia:
u organizatora GRUV ART. ul. Tańskiego 6
rezerwacja@gruv-art.com.pl lub tel. 61 8471115
W rezerwacji prosimy podać:
imię i nazwisko, godzinę, ilość biletów oraz cenę
w kasie Teatru Wielkiego tel. 61 6590231
oraz na
https://www.bilety24.pl/
https:// www.ebilet.pl/
Organizator Poznańskiej Premiery:
GRUV ART Agencja Artystyczno-Reklamowa, ul. Tańskiego 6, 60-408 Poznań
www.gruv-art.com.pl
www.facebook.com/GRUV.ART.TEATR
Współpraca: Fundacja Renaty Mataczyńskiej, Izabeli Ewy Kwiatkowskiej "Światełko W Tunelu"